Uzņēmumu digitalizācija – nebeidzams process. Kā nekļūdīties ar izvēli? 

Veiksmīgam biznesam ir nepieciešama prasmīga laika, finanšu un informācijas pārvaldība. To palīdz īstenot dažādas biznesa informācijas un resursu vadības sistēmas (CRM, ERP u.c), būtiski paātrinot ikdienas procesus, piemēram, krājumu uzskaiti, pārdošanu, pakalpojumu vadību, grāmatvedību un daudzas citas funkcijas. Tomēr to ieviešana nav vienreizējs process. Gan biznesa vides, gan tehnoloģiju attīstība ir tik strauja, ka esošie rīki pēc vairākiem gadiem var pilnībā nenodrošināt uzņēmuma vajadzības, tādēļ regulāri ir jāveic tirgus izpēte un jaunāko tehnoloģiju pielietojuma izvērtējums.

Mūsdienīgas biznesa resursu plānošanas sistēmas var iespējot inovācijas un nodrošināt nepārtrauktu konkurētspēju, efektivitātes uzlabojumus un uzņēmuma izaugsmi. Savukārt, ja tās ir novecojušas – radīt dažādus ierobežojumus biznesa attīstībai, piemēram, ja tās nav atbilstošas darbam attālināti vai vairs neatbilst jaunākajām drošības un datu aizsardzības prasībām. Jo vairāk automatizācijas rīku tiks ieviesti, jo lielāks ir iespējamais laika un finanšu resursu ietaupījums, taču – kā šodien nekļūdīties ar izvēli, kuras sekas būs jūtamas vēl vairākus gadus?

Pieņemot lēmumu par jauna programmatūras risinājuma iegādi, ir svarīgi izvērtēt tā ražotāja stratēģiju un veiktos ieguldījumus produktu pētniecībā un izstrādē, kā arī atsauksmes par ražotāja pārstāvi vietējā tirgū. Tāpat ir būtisks inovāciju apjoms, ko konkrētais ražotājs piedāvā, produkta ekosistēmas plašums un pielāgojamība konkrētiem biznesa procesiem.

Iesaku salīdzināt lielāko programmatūras ražotāju atvēlēto budžetu izpētei un produkta izstrādei (R&D) – “SAP AG” izpētē un izstrādē ceturksnī iegulda ap 1,6 miljardiem ASV dolāru, “Oracle Corporation” – 2,1 miljardu ASV dolāru, “Microsoft Corporation” – 6,85 miljardus ASV dolāru. Lielākas investīcijas ilgākā laika periodā garantē līderību – ļauj radīt daudzfunkcionālākus un ilgtspējīgus produktus, kā arī ļauj eksperimentēt ar pavisam trakām idejām, kuras ar laiku var kļūt par unikālu, mūsu ikdienu izmainošu produktu vai pakalpojumu.

Jāņem vērā, ka pastāv arī virkne mazāku, specializētu uzņēmumu, kas piedāvā augsti pielāgotus un inovatīvus risinājumus specifiskām nozarēm, piemēram, ražošanai, konkrētu pakalpojumu sniegšanai u.tml. Arī jaunuzņēmumi mēdz nodrošināt inovatīvus un cenas ziņā, iespējams, ļoti konkurētspējīgus risinājumus, tomēr šo produktu ilgtspēja jāizvērtē ļoti rūpīgi, īpaši, ja uzņēmums ir sācis darboties pavisam nesen un produktu izmanto tikai neliels skaits klientu.

Būtisks ir arī ekosistēmas plašums – cik daudz uzņēmumu un kādā veidā sadarbojas risinājumu ieviešanā, inovāciju radīšanā un produktu attīstīšanā specifiskām prasībām, jo ne visas vajadzības ir iespējams realizēt ar ražotāja standarta programmatūras palīdzību. Arvien lielāku lomu spēlē trešo pušu risinājumi, kas ir radīti kā lielo ražotāju platformu papildinājumi. Tas ļauj ātri iegūt pavisam citā pasaules malā radītus risinājumus, kas ir pielāgoti kādas, iespējams, pat ļoti šauras nozares biznesa procesiem, un nav nepieciešams velosipēdu izgudrot no jauna.

Veiksmīgākās tehnoloģiju kompānijas partneru ekosistēmas attīstībai un produktu kopīgai izstrādei pievērš īpašu uzmanību – piemēram, “Microsoft”, “Salesforce” vai “ServiceNow” savos biznesa aplikāciju “veikalos” piedāvā tūkstošiem gatavu, partneru izstrādātu biznesa pielāgojumu, kuru iegāde ļauj klientiem ātrā veidā iegūt to industrijai vai specifiskam procesam pielāgotu risinājumu. Ja šāds, pielāgots risinājums jau nav pieejams, tad organizācijai ir jāizvēlas lokālais ražotāja partneris, kurš spēs gan izprast organizācijas specifiskās prasības, gan pratīs pielāgot standarta programmatūru tās vajadzībām.

Iepriekš minēto iemeslu dēļ, izvēloties modernu biznesa resursu plānošanas sistēmu, iesaku apvienot pasaules vadošo ražotāju inovācijas, ar vietējo partneru pieredzi, stabilitāti un pieejamību.