Nav jābaidās, bet ir jāsadarbojas

Kā jebkura izaugsme, arī mākslīgā intelekta attīstība notiek viļņveidīgi. Akumulējot noteiktu zināšanu apjomu, dienasgaismu ierauga kāds jauns produkts, kuru apbrīnot, pēc tam ilgāku vai īsāku laiku iestājas šķietams klusuma periods. Atceramies sensacionālo datora uzvaru pār pasaules čempionu šahā Gariju Kasparovu, iRobot, kas būtiski atviegloja mūsu mājas soli, vai pirmās sarunas ar Siri. Pagājušā gada nogalē pasauli pāršalca jauna sensācija ChatGPT, kas pāris mēnešu laikā ieguva ap 100 miljoniem lietotāju. Un ne velti, jo ģeneratīvajam mākslīgajam intelektam, visticamāk, būs revolucionāra ietekme uz daudzām nozarēm, tajā skaitā uzņēmējdarbību.

“ChatGPT” atvēra uz mākslīgā intelekta balstītu produktivitātes lietotņu lavīnu – tika radītas, piemēram, “Sidesai”, “Wordtune”, “Tryellie”, “Midjourney”, “Fireflies” utt. Savukārt “Microsoft” “ChatGPT” pievienos lielākajai daļai savu biznesa lietotņu, tādējādi uzlabojot to funkcionalitāti. Ir skaidrs, ka šo produktu attīstība nav beigusies un vēl ir daudz nepilnību, tomēr tiem ir milzīgs potenciāls paaugstināt uzņēmumu efektivitāti un produktivitāti, un tehnoloģijas spēcīgās īpašības ir vērts izmatot jau šobrīd. Tie vairs nav atsevišķi lietošanas gadījumi, bet jaunā uzņēmējdarbības realitāte.

Klientu attiecību pārvaldības un uzņēmumu resursu plānošanas sistēmas ir ļoti būtiskas sekmīgas uzņēmuma darbības nodrošināšanai, taču nereti ir nepieciešama ilglaicīga datu ievade, liela apjoma datu analīze, atkārtota piezīmju veikšana. Nesenie atklājumi mākslīgā intelekta jomā ļauj daudzus no šiem uzdevumiem automatizēt. Mākslīgā intelekta integrēšana šajās lietojumprogrammās uzlabos visus biznesa aspektus, sākot no klientu pieredzes uzlabošanas līdz darbinieku apmierinātības paaugstināšanai, jo būtiski tiks samazināti rutīnas darbi, atbrīvojot laiku pievienotās vērtības radīšanai.

Pirmā lieta, ko šobrīd droši var uzticēt mākslīgajam intelektam, ir tehniski darbi, kas būtiski ietaupa laika resursus. Statistikas dati liecina, ka pārdevēji līdz pat 66% laika pavada, atbildot uz e-pastiem. Tādēļ e-pastu sagatavju izveidošana, balstoties uz iepriekšējo sarakstes vēsturi, ir droši uzticama mākslīgajam intelektam. Tas būtiski uzlabos arī klientu apkalpošanu, jo atbilde tiks sagatavota ātrāk, un var tikt nodrošināta arī 24/7 režīmā. Tiesa, jāņem vērā, ka mākslīgajam intelektam vēl ir grūtības ar latviešu valodu un pagaidām tam nevar uzticēt padziļinātas sarunas ar klientu par produktiem, tomēr pirmspārdošanas posmu gan, īpaši, ja komunikācija notiek angļu valodā. Jo vienkāršāk produkts, jo lielāka iespēja tā pārdošanu deleģēt robotam. Ja ilgāku laiku neesat bijis darbā, mākslīgai intelekts var īsti apkopot e-pastu saraksti, atspoguļojot dažādos viedokļus, neatrisinātos jautājumus u.tml.

Lai pieņemtu gudrus biznesa lēmumus, ir nepieciešami dati un to analīze, kas nereti ir ļoti laikietilpīga. Ģeneratīvais mākslīgais intelekts var analizēt datus un klientu uzvedību, kā arī sniegt priekšlikumus par kāda konkrēta produkta virzīšanu tirgū. Analizējot vēsturiskos datus, tehnoloģija var izteikt prognozes par nākotnes tendencēm un tirgus pieprasījumu, kas ļaus precīzāk plānot mārketinga stratēģiju un krājumu apjomus. Tas var uzlabot gan klientu pieredzi, gan arī palielināt pārdošanas apjomus. Mākslīgais intelekts jau šobrīd spēj prognozēt piegāžu traucējumus, pamatojoties ne tikai uz paša uzņēmuma plāniem par krājumu apjomu un loģistiku, bet arī laikapstākļiem reģionā, satiksmes traucējumiem, jaunākajām globālajām ziņām un katra piegādes ķēdes posma uzticamības prognozi.

Būtībā, jaunā tehnoloģija var efektivizēt jebkuru uzņēmējdarbības soli. Lai uzlabotu uzņēmuma operacionālo darbību, mākslīgais intelekts palīdz atklāt kļūdas ražošanas procesā, attīstīt vai uzlabot sarunbotus, atbalstīt IT speciālistus programmēšanas darbā, ģenerēt un pārskatīt dažādus juridiskus dokumentus, atvieglot personālatlases procesu, automatizēt e-pastu atbildes, pielāgojot uzrunas stilu un toni, radīt unikālus produktu dizainus.

Lai gan daudz tiek diskutēts par mākslīgā intelekta radošuma spējām, tomēr skaidrs ir viens – tas rada kvalitatīvu pamatu, ko ir iespējams attīstīt, rediģēt un pilnveidot. Vēl ir pāragri nodot visas uzņēmējdarbības operācijas mākslīgajam intelektam, taču jau tagad ir jāmeklē veids, kā mākslīgais intelekts var efektivizēt kaut daļu no uzņēmuma ikdienas darbībām.