Laikmeta trends – automatizācija. Kas ir RPA un RDA?

Vārds “automatizācija” uzņēmējdarbības vidē ir kļuvis par tikpat laikmetu raksturojošu un bieži lietotu vārdu kā ilgtspēja, digitalizācija, klientu pieredze u.c. Arvien vairāk uzņēmumu izvēlas izmantot mūsdienu tehnoloģiju piedāvātās iespējas un atbrīvot savus darbiniekus no rutīnas darbiem, tā paātrinot un uzlabojot biznesa procesus. Automatizācijas veidi var būt dažādi, te piedāvājam skaidrojumu robotikas procesu automatizācijai un darbstacijas uzdevumu automatizācijai.

Robotikas procesu automatizācija (RPA) ir programmatūra, kas, balstoties uz iepriekš precīzi definētiem noteikumiem un darbību secību, izpilda biznesa procesus dažādās lietotnēs, līdzīgi kā to darītu cilvēks. Tas ir konfigurējams procesu pārvaldības rīks, kas salīdzinoši ātri ir  pielāgojams konkrētā uzņēmuma vajadzībām. Definētie noteikumi būs uzstādītie kritēriji vai ierobežojumi, saskaņā ar kuriem programmatūra veiks dažādas darbības. Izveidotā loģika un darbību secība noteiks, kādā kārtībā programmatūrai ir jāapstrādā dati  dažādās informācijas sistēmās, lai sasniegtu vajadzīgo rezultātu. Kad noteikumi būs uzstādīti, automatizācija notiks neatkarīgi un bez papildu cilvēkresursu iesaistes iepriekš noteiktā laikā, vai iestājoties iepriekš definētiem notikumiem (piemēram, tiek saņemts e-pasts ar pielikumu, kuru robots atpazīst un apstrādā informāciju atbilstoši procedūrai). RPA sadarbojas ar lielāko daļu uzņēmumos izmantoto programmu un publisko datubāžu, un tās pielieto līdzīgi, kā to darītu cilvēks. Ja rodas kādi iepriekš neparedzēti gadījumi vai mainās pats biznesa process, ir nepieciešama cilvēka iejaukšanās RPA darbībā, lai to pielāgotu jaunajiem nosacījumiem. RPA ļauj uzņēmumiem atbrīvot cilvēkresursus no daudzām atkārtotām, iepriekš skaidri paredzamām darbībām, turklāt darbu veic precīzi un noteiktos termiņos. 

Savukārt darbstacijas uzdevumu automatizāciju (RDA) varētu nosaukt par darbinieka “labo roku”, jeb palīgu dažādu darbību veikšanai lielāka procesa ietvaros. Tā kā programmatūrai ātri jāspēj reaģēt uz darbinieka vajadzībām, tā atrodas konkrētā darbinieka darbstacijā. RDA strādā reāllaikā un nodrošina ar iepriekš definētu informācijas apjomu no dažādām sistēmām tajā brīdī, kad darbiniekam tas ir nepieciešams, lai  ātrāk paveiktu kādu darbu. Atšķirībā no RPA, šis automatizācijas veids pieprasa aktīvu darbinieka iesaisti un darbojas tikai tad, kad konkrētās darbības veikšana tiek pieprasīta. Šis risinājums ir ļoti noderīgs, piemēram zvanu centra darbiniekiem, lai operatīvi atrastu nepieciešamo informāciju. 

Joprojām ļoti daudz darbinieku lielu savas darba dienas daļu pavada, veicot procesuālus uzdevumus, gaidot nākamā ekrāna ielādi, aizpildot veidlapas, kas prasa vairākus simtus un pat tūkstošus darbību. Daži pētījumi liecina, ka 80% darbinieka darba laika tiek veltīti tieši šādiem rutīnas darbiem, kas ļoti ierobežo iespēju radošām idejām. Tieši tāpēc automatizācija ir un būs šī laikmeta trends, jo tā darbojas gan darbinieka, gan darba devēja interesēs. 

Mēs – Digital Mind palīdzam lielām un vidējām organizācijām ieviest ilgtspējīgu biznesa praksi, digitalizējot to būtiskos procesus. Mūsu procesu digitalizācijas risinājumi atbalsta vides – sociālās – pārvaldības stratēģijas un ļauj klientiem dažādās nozarēs koncentrēties uz ilgtspējīgu finanšu izaugsmi, darbinieku labklājību un pozitīvu ietekmi uz sabiedrību.