Ilgais ceļš līdz reāli lietojamam e-parakstam
Iespēja droši elektroniski parakstīt dažāda veida dokumentus jau kādu laiku no zinātniskās fantastikas romānu lappusēm izlauzusies mūsu ikdienā, taču vienmēr ar kādām atrunām. E-paraksts it kā ir pieejams, bet realitātē dažādi ierobežojumi bieži mums neļauj šādu ērtību praktiski izmantot.
Šodienas blogā mūsu biznesa attīstības vadītājs Ingemārs Liakovičus raksta par no savas un citu mūsu uzņēmuma darbinieku pieredzes dzimušo jauno Digital Mind risinājumu – “Signing Services”.
Šī raksta titulbildi bildi ar parakstu “This ad makes Estonians laugh” pagājušā gada nogalē mikroblogošanas vietnē Twitter bija ievietojis kāds tvītotājs ar lietotājvārdu @taavikotka. Ticu, ka netālā nākotnē šīs reklāmas materiāli ieguls arhīvā (cerams elektroniskā) līdzās bildēm ar pasta karieti un parakstu par ātrajām piegādēm. Tomēr šodien lielākā daļa pasaules, atšķirībā no igauņiem, par šo bildi vēl nesmejas, jo pagaidām nevar vai negrib saskatīt daudz ērtāko lētāko un efektīvāko iespēju parakstīt dokumentus.
Zinātāji teiks, ka tikai pavisam nesen kā izveidots un ieviests ES vienotais elektronisko parakstu formāts un pagaidām nav vienota formāta, kas ļautu elektroniski parakstīt, piemēram, līgumu ar Volstrītu. Tiesa, taču šobrīd ir iespējas parakstīt dokumentus elektroniski Latvijas, Baltijas un visas ES ietvaros, taču Latvijā tikai retais uzņēmums lieto elektronisko parakstu, parakstot dokumentus ar fiziskām un juridiskām personām – saviem klientiem.
Mēdz teikt, ka slinkums ir progresa virzītājspēks. Cilvēki visos laikos ir centušies realizēt arvien jaunus izgudrojumus, lai padarītu savu dzīvi vienkāršāku. E-paraksts dod mums iespēju nemērot ceļu atkal un atkal uz dažādām iestādēm, negaidīt rindās, neiesaistīt notāru, ietaupot līdzekļus. Mums nav jādrukā dokuments, jāparaksta, jāizsauc un jāgaida pastnieks vai kurjers, jāgaida parakstīts līgums no partnera, lai to, iespējams, ieskanētu un ieliktu kādā servera mapē vai dokumentu pārvaldības sistēmā. Mēs varam to parakstīt elektroniski un tad elektroniski arī uzglabāt, meklēt, sūtīt, un no jauna izmantot. Operatīvi, efektīvi, lēti, vienkārši. Risinājums ir radīts, taču pavisam neliels skaits Latvijas iedzīvotāju to lieto. Kāpēc?
Mazliet pastāstīšu par savu lietotāja pieredzi. Pirms tam lietoju tā saucamo mobilo kodu, kurš gan nekvalificējās kā drošs elektroniskais paraksts, bet manas vajadzības pilnībā nosedza. Brīdī, kad izdzirdēju, ka LVRTC pārstās šo risinājumu atbalstīt, bet par LVRTC mobilo e-parakstu ziņas vēl bija samērā skopas, nolēmu izmantot EiD kartes piešķirtās e-paraksta iespējas. Divas dienas pavadīju instalējot nepieciešamos sertifikātus un risinot Macbook specifiskās saderības problēmas. Tajā brīdī sapratu, iespējams, vienu no iemesliem, kādēļ drošo elektronisko parakstu lieto tik neliels lietotāju skaits. Taču, kad pie apvāršņa parādījās LVRTC mobilais e-paraksts, parādījās cerība, ka šo iespēju varētu izmantot daudz prāvāks lietotāju pulks. Lai uzsāktu lietot pilnvērtīgu e-parakstu, bija nepieciešams vien izsaukt kurjeru, parakstīt (šoreiz vēl ar tinti) līgumu un pēc tam veikt dažas vienkāršas reģistrēšanās darbības e-pastā un telefonā, vienlaicīgi lejuplādējot mobilo aplikāciju. Pie kam pēdējā laikā ir dzirdamas ziņas, ka Smart ID lietotājiem elektroniskā parakstīšana varētu kļūt vēl vienkāršāka, jo tiek strādāts pie tā, lai Smart ID lietotāji varētu veikt digitālo parakstīšanu ar šīs aplikācijas palīdzību. Šobrīd Latvijā ir ap 300 000 Smart ID lietotāju, skaitam nepārtraukti pieaugot. Tas ļauj cerēt, ka e-paraksta lietošanas intensitāte drīzumā jau pieaugs straujāk un nekas vairs nespēs apturēt progresu.
Minētais notikums varētu vairot nepieciešamību vismaz lielajiem uzņēmumiem, kuri apkalpo lielu skaitu fizisko un juridisko personu, meklēt risinājumu, kurš sniegtu iespēju drošā veidā piegādāt klientam pieeju dokumentam klienta izvēlētā kanālā, veikt ērtu dokumenta parakstīšanu ar Baltijas un visas ES teritorijā zināmajiem e-parakstīšanas risinājumiem un noglabāt klienta parakstīto dokumentu atpakaļ uzņēmuma arhīvā. Dokumenti rodas datoros un IT sistēmās, tur tie tiek glabāti, saskaņoti pārvaldīti un arhivēti.
Dokumentiem 21. gadsimtā nav jāpamet IT sistēma, lai tie tiktu parakstīti ar tinti, vai pat digitāli, un tad atkal pievienoti sistēmai. Tie ir jāparaksta elektroniski, tas ir tikai loģiski.
Mēs, Digital Mind, nepārtraukti lauzām galvu par to, kā mēs varētu palīdzēt mūsu esošajiem un potenciālajiem klientiem kļūt vēl efektīvākiem, sasniedzot arvien augstāku digitalizācijas pakāpi. Mūsu eksperti pēdējos mēnešus bijuši pārņemti ar risinājuma izstrādi, kurš atbilstu iepriekšējā rindkopā aprakstītajiem parametriem, un kuram dots tā funkcijas raksturojošs nosaukums – “Signing Services”.
Risinājums ir gatavs un mēs to jau šobrīd aktīvi demonstrējam Baltijas reģiona uzņēmumiem, kuriem ir liels klientu skaits, ar kuriem nepārtraukti tiek slēgti, pagarināti, mainīti līgumi, nepieciešams apmainīties ar svarīgiem parakstāmiem dokumentiem drošā veidā, ievērojot GDPR prasības un darot to maksimāli efektīvi. Tas ir mūsu ieguldījums ceļā uz progresu. Ja arī jums ir interese būt starp pirmajiem, kuri iepazīstas ar Digital Mind “Signing Services” risinājumu – droši rakstiet man – ingemars.liakovicus@digitalmind.lv.